یادداشت های دکتر محی الدین قنبری

برای آگاهی، برای بهی

یادداشت های دکتر محی الدین قنبری

برای آگاهی، برای بهی

پیوندهای روزانه

داوری درست

شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۲، ۰۸:۱۹ ق.ظ

   مدتی است که به این نتیجه رسیده ام که «داوری» کردن بخش مهمی از زندگی انسان است. امری است که برای زندگی فرد و اجتماع نقشی اساسی دارد و در صورت نا به سامانی در آن سامانی در زندگی نخواهد ماند. ما هر روز از پگاه تا خورشد (غروب) دهها بار داوری می کنیم و بر اساس آنها پیشرفت و افق گشایی ها و رنجش و ناراحتی های برای خود و دیگران به وجود می آوریم.

یونسکو، مرکز آموزشی، علمی و فرهنگی ملل در فرانسه، در انواع یادگیری ای که برای انسان امروزی مطرح کرده به مسئله داوری اهمیت ویژه داده است. دین داری نیز نوعی از داوری و سامانه ای از داوری ای های نظری و عملی را در خود دارد. منابع در ایران در این مورد محدود است و بحث چنان که باید و شاید مورد توجه واقع نشده است. در اینجا میل دارم نظر دوستان را به عنوان یک هم اندیشی و مشورت داشته باشم. لطف می کنید اگر نکته ای در پاسخ به پرسش های زیر به نظر شریفتان رسید بیان کنید:


1. مفاهیم مرتبط و مترادف با داوری چیست؟ قضاوت و ... 

2. متغیرهای داوری چیست؟

3. داوری درست چه شرایط و ضوابطی دارد؟

4. اخلاقی یا غیراخلاقی و در نهایت ضداخلاقی بودن یک داوری چگونه مشخص می شود؟


سپاسگزارم.

نظرات  (۵)

داوری، کافریست
سلام به شما و خداقوت ! از زمانی که شما این مسآله را مطرح فرمودید هر چه بیشتر می اندیشم و به اطراف خود می نگرم (با این نگاه ) بیش از پیش به این نتیجه می رسم که عجب داوران پر مشغله و توانایی هستیم ما ! هر صبحگاه تا شامگاه بارها و بارها میزان قضاوتمان را به میدان آورده و گاه سنگین تر و گاه سبک تر به داوری افراد می نشینیم بی آنکه "علیم بما فی الصدور " باشیم و چه بسا مصداق "ویل للمطففین" و مورد خطاب "لا تبخسوا فی المیزان " می گردیم و غافل از اینکه اوست که به واسطه علیم بودنش خیر الحاکمین است و در کتابش می فرماید در داوری هاتان قرآن و رسول را ملاک قرار دهید .
پس ... " ربّ انّی آعوذ بک من همزات الشیاطین "
  • مجید صدیقی
  • با سلام.داوری مقوله ای است خاص حضرت حق.که در پیچیده ایی مبهم بر انسان جاهل عرضه گردید.(بنا بر مشیت الهی).وانچه که انسان در ان حق تصرف دارد نه داوری بلکه متغیری به نام مقایسه میباشدکه خود ان نیز متاثراز متغیرهایی همچون :عرف/مسلک/جنسیت/زمان/مکان/قدرت/ثروت و...میباشد.                                                        این تصرف کرشمه ایی همچون دیگر کرشمه های  متجلی از حضرت حق است تا بدین راز سره از ناسره جدا گردد.
    پاسخ:
    لطف کردید.
    با سلام
    تا جایی که میدانم و به ذهنم می رسد :
    1- دادگری و حساب
    2- حق،جرم،پاداش،جزا،قانون و البته در کشور ما فقه و دین، البته در داوری های بین فردی و نه قضایی فرهنگ و باورهای فردی و عمومی جایگزین قانون می شوند
    3-بی طرفانه ، به دور از تعصب ،بر اساس عدالت،انسانی و متناسب با عمل یا گفتار خوب با بد شخص باشد
    4- در زمینه اخلاقی یا غیر اخلاقی یا ضداخلاقی بودن ملاک قضاوت، اخلاق الهی و انسانی در سطح کلان و اخلاق عرفی و مورد قبول اکثریت مردم در سطوح پایینتر  قرار می گیرد
    پاسخ:
    متشکرم. موفق باشید.
    با سلام وخدا قوت ! اگر یکی از منابع را قرآن در نظر بگیریم یکی از مفاهیمی که شاید بتوان مترادف داوری در کتاب مقدس دانست "حکم " و "حاکم " است که با بررسی در آیات قرآن در می یابیم که خداوند داوری را تنها از آن خود دانسته و خود را " احکم الحاکمین " و "خیر الحاکمین " می داند .( داور بی همتا در عدالت / ترجمه طاهره صفارزاده ) و از طرف دیگر ملاک و میزان داوری را برای آدمیان "کتاب خدا " معرفی کرده و هر آنکه را طبق این کتاب داوری ننماید مصداق کافرون (مائده/44) ظالمون (مائده/45) و فاسقون ( مائده /47) میداند وشاید بتوان این آیات را با تعبیر ابوسعید ابوالخیر که: داوری کافریست . یکی دانست البته اگر بنا را بر این بگیریم که مقصود ایشان نیز ، داوری و قضاوت شخصی و بدون ملاک و میزان است . البته با بررسی و دقت بیشتر در آیات قظعاً به نتایج بهتری خواهیم رسید . ان شا الله
    پاسخ:
    لطف کردید.
    موفق باشید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی