یادداشت های دکتر محی الدین قنبری

درباره دین و فرهنگ: برای آگاهی، برای بهی

یادداشت های دکتر محی الدین قنبری

درباره دین و فرهنگ: برای آگاهی، برای بهی

سلام خوش آمدید

زندگی: تراژدی و حماسه

جمعه, ۴ بهمن ۱۳۹۲، ۰۶:۴۱ ب.ظ

اندیشمندان زیادی را شنیده ام و دیده ام که به غمگینی و اندوهناکی زندگی اشاره می کردند. موسیقی های غمگین گاه برایم شیرینی پیدا می کرد  و گاه دیده بودم که کسی می پرسید چرا موسیقی ایرانی غمناک است؟

دکتر ایرج وامقی - بر روان پاک او درود باد- پاسخ می داد که خیال انگیز است، غمناک نیست. کسی دیگر هم گفته بود که حمله مغولان بود که این مردم را به سوگ و سوگواری رفتگانشان کشاند و مویه کردن را تا ابد در نهادشان نهاد. و صد البته هستند کسانی که زندگی را طنز می بینند و باز هم دیگرانی که دیدی دیگر دارند ولی بر این گمانم که چون به اول و آخر کار می نگری، در ژرفای اندیشه، غم آرمیده است. موسیقی ایرانیان نیز عمیق است و به همین خاطر است که گاه در گونه هایی از آن غمین می نماید. خیام  و مردانِ مردی چون او برای این مانا هستند که در رباعیات او و دیگر رباعیاتی که به سبک او بدو منسوب است، با صداقتی تام از این زندگی جانکاه سخن گفته و گفته اند. اینکه زندگی چون نیک بنگری بیش از همه ی حالات یک تراژدی است. آدمی نه می ماند و نه می داند که چون هست و چون خواهد بود!

از عشق که بگذریم، یک شمایل دیگر هم برای ایرانیان پررنگ است و آن حماسه است. عاشقی هم چیزی از حماسه کم ندارد، اما در واقع حماسه یکی از معدود چیزهایی است که به این زندگی رنگ و رویی دیگر می دهد. مُسکّنی بزرگ است برای کوتاه کردن آن. خواه در صورت خدای نامه ها و شاهنامه ها و خواه در صحنه کربلا و مانند آن.

باری! زندگی بیش از همه ی حالات یک تراژدی است و حماسه، مُسکّنی بزرگ است برای کوتاه کردن آن.

نظرات (۲)

سلام استاد مهربان خداقوت ! منزلگاه نو مبارک . انشاالله مصداق " رب انزلنی منزلاً مبارکا" واقع گردید. در پناه بهترین دوستدار دانایان !
پاسخ:
بسیار لطف دارید.
متشکرم
چقدر مطالبتون عمیق است و با ایجاز و ایهام 
مثلا استفاده از کلمات زندگی تراژدی ماندن دانستن که حقیقتی راستین است در غفلت توجه ادمیان ، و عشق و عاشقی که بدرستی بعنوان مسکن معرفی شده 
حال ابعاد عشق چیست و چگونه میتوان تعریفش کرد؟ بنظر این هم تعریف نشدنیست چون علم نیست. پس مسایلی که علم نیستند ،چیستند؟؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی