یادداشت های دکتر محی الدین قنبری

درباره دین و فرهنگ: برای آگاهی، برای بهی

یادداشت های دکتر محی الدین قنبری

درباره دین و فرهنگ: برای آگاهی، برای بهی

سلام خوش آمدید

دو خطر برای جهان

چهارشنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۱، ۰۳:۱۸ ب.ظ

   امروز جمله شگفت انگیزی را از پل والری، نویسنده فرانسوی (د 1945 م) در کتاب «نقد عقل مدرن» که گفتگوهایی موضوعی در علوم انسانی و فلسفه است و به کوشش استاد رامین جهانبگلو گرد آمده خواندم و ذهنم درگیر شد شما هم ببینید تا دچار شوید:


   دو خطر جهان را تهدید می کند:

   نظم و بی نظمی!»


در واقع این نظم ها که در جهان می بینیم برای حل مسئله یا برآوردن نیازی ساز شده است. برای مثال نهاد حکومت برای هماهنگی در برابر دشمن خارجی یا نهاد بازار برای داد و ستد چیزهایی که نداریم نظام یافته اند. گاهی آن مسئله حل شده یا از بین رفته و آن نظم بر جای مانده که خب این یک خطر است که ما هزینه برای چه هدفی می کنیم انسان ها را؟ این جا است که غایت و هدف منطقی آن نظم و نظام از دست می رود و به عبارت دیگر فلسفه خود را از دست می دهد.


دیگر آنکه هر نظم و انتظامی به نوعی مانع خلاقیت و نوآوری است. کلیشه ها و قواعد همه مانع آن اند و گاهی آموزش نظم پذیری به طبیعت ثانوی آدمی می انجامد و او را از نوآوری باز می دارد.


سوم آنکه نظام ها گوناگون اند نه تنها نبرد بین نظم و بی نظمی برقرار است بین نظم ها و نظام ها هم رقابت و نبردهایی قابل تصور است و می باید این را در نظر گرفت که پافشاری بر یک نظام چه بسا ما را از برخورداری از نظامی بهتر باز دارد.



نظم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی