یادداشت های دکتر محی الدین قنبری

درباره دین و فرهنگ: برای آگاهی، برای بهی

یادداشت های دکتر محی الدین قنبری

درباره دین و فرهنگ: برای آگاهی، برای بهی

سلام خوش آمدید

نگاه مولوی به مردمان

چهارشنبه, ۱۵ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۲۴ ق.ظ

     در نشستی که دیروز 14 دی ماه 1400 در خانه گفتگو Club House برگزار شد، در کنار آقای دکتر اردشیر منصوری و دکتر حسن محدثی و دیگر گرامیان پیرامون شناخت مولوی از انسان و زن و مرد و مردمان گفتگو شد. 

عرایض بنده این بود که آدمی* مهمترین واژه و موضوع مولوی در شناخت انسان است و دغدغه او بیشتر هنجاری بوده و در پی سنت ادبی و دینی و فرهنگی خود به کارکرد و ثمره هر کار و صورتی نظر داشته است. او با خردمندی و عقل از صورت ها می گذرد و معنا و مقصود* هر چیزی توجه دارد. همچون دیگر جوامع مردسالار زن را فرودست می داند اما ارزش زایایی و پرورندگی او را هم در یاد دارد و گاه انبیاء و اولیاء را همچون مادر رهروان دانسته است. مولوی تناظری بین انسان و جهان و قرآن و سامانه سیاسی می بیند. پدر حقیقی خداست، و نُه فلک نُه پدراند و شاه همچون مرد نماد خرد است و خود خدا سلطان و ملک و شاه حقیقی جهان است.  او تاجران را همچون قرآن به دو دسته بازرگانانِ جان برای روشنایی یا دنیا تقسیم کرده است و دسته دوم را زیانکاران می شمرد. مغولان را حیله گر و خونریز دانسته است و نوعی نگاه تأویلی به مردم و کارها و چیزها دارد و آنها را به مقصود نشان می دهد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی