یادداشت های دکتر محی الدین قنبری

درباره دین و فرهنگ: برای آگاهی، برای بهی

یادداشت های دکتر محی الدین قنبری

درباره دین و فرهنگ: برای آگاهی، برای بهی

سلام خوش آمدید

حق عاقلی و حد عاشقی در مکتب مولوی

شنبه, ۴ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۴۲ ق.ظ
    در مجله «نگاه آفتاب» تنها نشریه اختصاصی به مکتب مولوی در ایران، مقاله ای نوشته ام با نام «جان دلیر مولوی: حق عاقلی و حد عاشقی» در این جستار کوشیده ام که صورتبندی مولوی را از دو مقوله عقل و عشق دریابم و با دیگر نظرها و نظریه ها بسنجم. بخشی از این جستار بدین قرار است:

«شد خارها گلزارها از عشق رویت بارها»(مولوی)
کاری از مجموعه اردشیر رستمی در نگاه آفتاب شماره چهارم

     با آنکه مولوی عشق را به مرتبه ­ای رسانده که مطلوب دیده شود و عشق و عاشق و معشوق یگانگی را تجربه کنند، این مانع از دیدن برخی عوارض و احکام عشق در دیده او نشده بود. داستان­های عاشقانه مثنوی را می ­توان در کار و کتابی جداگانه به تماشا نشست؛ داستان عاشق شدن شاه بر کنیزک (دفتر اول)، قصه آن که درِ یاری بکوفت (دفتر اول)، قصه وکیل صدر جهان (دفتر سوم)، حکایت مسجد عاشق­ کُش (دفتر سوم)، حکایت عاشق دراز هجران (دفتر سوم و چهارم)، داستان آن عاشق که با معشوق خدمت­های خود برمی­شمرد (دفتر پنجم)، قصه ایاز و حجره او (دفتر پنجم)، چالش عقل با نفس، قصه یوسف (دفتر ششم) و حکایت پادشاه و سه پسرش و قلعه ذات الصور (دفتر ششم) همه نقد حال عشق و ادب عاشقی می­ کنند. خوانندگان ارجمند نگاه آفتاب(مولوی) خود می ­توانند به نیت زیبایی و شکوفایی در نُه شب این نُه داستان را مرور کنند و با برجسته ­ترین داستان­های عاشقانه در این کتاب شریف آشنا شوند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی