یادداشت های دکتر محی الدین قنبری

درباره دین و فرهنگ: برای آگاهی، برای بهی

یادداشت های دکتر محی الدین قنبری

درباره دین و فرهنگ: برای آگاهی، برای بهی

سلام خوش آمدید
      کتاب دوست و همکار ارجمند، سرکار خانم دکتر صبا فدوی پس از کوشش و پژوهشی گسترده درباره اندیشه های عین القضات همدانی کشته شده در سال 525 قمری  به دست دوستان فرهنگ و اندیشه رسید و در برگ تقدیم، هدیه به اهل شک شد که به گفته عین القضات «اهل شک عزیزاند». قطعه های انتخابی دل انگیز در کنار بحث های دراز دامن و تخصصی و گفته های نو در این کتاب بسیار به چشم می خورد و این ویژگی ای است که آن را هم برای اهل بحث و هم برای مردمان بااحساس و نکته خواه خواستنی می کند.


عین القضات همدانی سیه گلیمی و زناربندی

  دو بند از این نوشته خواندنی را برای شما گرامیان یاد می کنم:

- برگ 485: از نظر عین القضات «همه مذاهب یا اغلب مذاهب را اصل، راست بوده است، و به روزگار محرَّف شد از ناقلان بد» او وظیفه مردان  خدا را این می داند که وجه درست و تحریف نشده دین را پیدا کنند، طوری که همه فهم باشد. (نامه ها، 1377: ج 2، 297 و 330)

- برگ 484:  او همچنین درباره ازدواج معتقد است در منازلی حلال، حرام و حرام حلال می شود؛ به همین علت در منازلی ازدواج که سنتی مؤکد است، حرام است. (نامه ها، ج 1، 74) به همین علت از نظر عین القضات هر کس که ناسخ از منسوخی را در دین نشناسد، شایسته پیری نیست؛ زیرا عوام جزئی از کل را می دانند و این جزء از همه آن کل نیست؛ بنابراین احکام دین به وقت و حال و روزگار آن تغییر می کند؛ و تنها افراد صاحب دل بر این تحول آگاهند و این تحول در احکام تنها در صورتی درست است که به فرمان صاحبدلی باشد و اگر عوام بی فرمان پیر چنین کنند خطا و معصیت است. (همان، 440 و 441) نظری که ابوطالب مکی در ذیل «خلق را از برای بندگی آورده اند»، در کنار حدیثی احتمالاً مجعول از پیامبر (ص) مبنی بر این که » در خبر است که پس از دویست سال زن نگرفتن برای امت من مباح است و اگر بچه سگی را در خانه بزرگ کنید برایتان از تربیت فرزند بهتر است» به آن اشاره کرده است. (مکی، 1417: ج 2، 401).

باری چنین سخن ها بود که قاضی را به سیه گلیمی و سرنوشتی تلخ کشاند حال آنکه نبوغ و درخشش قاضی 
ما را به سوی او می کشاند.

گلیم بین که در آن بر چه عیش میراند
سیه گلیمی من بین که دورم از بر او (سعدی)

برای داشتن و خواندن این کتاب ارجمند می توانید اینجا را ببینید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی