یادداشت های دکتر محی الدین قنبری

درباره دین و فرهنگ: برای آگاهی، برای بهی

یادداشت های دکتر محی الدین قنبری

درباره دین و فرهنگ: برای آگاهی، برای بهی

سلام خوش آمدید

وبینار روانشناسی معنویت

دوشنبه, ۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۷ ق.ظ

روز شنبه 13 آذر ماه 1400 به یاری انجمن روانشناسی دانشگاه آزاد نیشابور وبیناری برای گروه روانشناسی برگزار شد که در آن سخنرانی و پرسش و پاسخ به رویکردها، تاریخچه، دشواری های مطالعات روانشناختی، سنت های روانشناسی دین و معنویت و همچنین فضای حاکم بر این دامنه پرداختم. در آغاز گزیده ای از گفتارهای موجود از سیر تحول معنویت در مسیحیت تا زیست معنوی در زندگی صنعتی مورد بحث قرار گرفت و در ادامه آن به مهمترین مطالعات انجام شده در 150 سال گذشته در این باره اشاره شد. نسبت معنویت و دین در این گفتار بر اساس استدلال و گزارش کنت پارگامنت و همکاران عموم و خصوص مطلق تعیین شد و در وبینارهای بعد بنا بر گزارش پرگامنت به عنوان یک رویکرد درمانی مکمل یا پیشگیرانه از اختلال خواهد بود.



محی الدین قنبری وبینار روانشناسی معنویت آذر 1400


منابع اصلی درباره روانشناسی دین و معنویت در ایران سه کتاب ارجمندند:

روانشناسی دین به قلم دیوید وولف David Wulff با ترجمه استاد گرامی دکتر محمد دهقانی که به کوشش نشر رشد به ایرانیان تقدیم شده است. این کتاب سترگ به تاریخچه روانشناسی دین و معنویت در قرن بیستم پرداخته و با پیوست هایی سودبخش برای آشنایی با این دامنه در اختیار خوانندگان است. گزارشی از این کتاب ارزشمند از مترجم ارجمند دکتر محمد دهقانی و جناب استاد ملکیان با عنوان «روانشناسی دین» در کانال سخنرانی ها در دسترس است.

روانشناسی دین دیوید وولف

روانشناسی دین با رویکرد تجربی به قلم برنارد اسپیلکا Bernard Spilka و همکاران که با رویکردی تجربی گزارش هایی بسیار از پژوهش های انجام شده درباره روانشناسی دین به ویژه با رویکرد عینی در مکتب انگلیسی_آمریکایی به دست داده و مدتها منبع آزمون کارشناسی ارشد در ماده روانشناسی دین در ایران بوده است. این کتاب هم ترجمه ای از دکتر محمد دهقانی است که به کوشش نشر رشد در دسترس خوانندگان گرامی است و البته کاربردی تخصصی دارد.
روانشناسی دین


رواشناسی دین و معنویت به قلم تیموتی سیسه Timmothy Sisemore  موره که تازه ترین کتاب و چه بسا مناسب ترین کتاب برای تدریس در درس روانشناسی دین در دانشگاه ها باشد. پنج سال پس از اینکه کتاب در سال 2015 در آمریکا و انگلستان منتشر شد به همت سرکار خانم فرزانه رسا و دکتر مجتبی دلیر و نشر ارجمنددر دسترس فارسی زبانان قرار گرفت و نوترین داده ها از مطالعه های انجام شده در موضوع روانشناسی معنویت را به دست می دهد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی