یادداشت های دکتر محی الدین قنبری

درباره دین و فرهنگ: برای آگاهی، برای بهی

یادداشت های دکتر محی الدین قنبری

درباره دین و فرهنگ: برای آگاهی، برای بهی

سلام خوش آمدید

گفتمان چیست؟

دوشنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۰، ۰۹:۴۴ ب.ظ

   گاهی کسانی فکر می کنند «گفتمان/گفتار Discourse» کلمه ای مد روز به جای گفتگو است، حال آنکه ترجمه استاد داریوش آشوری برای این واژه گفتمان بوده است و با گفتگو فاصله دارد و اینها را نباید به جای هم به کار برد. 18 سال پیش در مرکز گفتگوی تمدنها اولین بار از آقای دکتر محمدعلی آقازاده الستی درباره تحلیل گفتمان شنیدم و بعدها افتخار بهره بردن در کلاس های آقای دکتر محمدرضا تاجیک را که در ایران و انگلستان تحلیل گفتمان خوانده اند داشتم و منابعی دیگر هم در پرسش از چیستی گفتمان خواندم و شنیدم. تا امروز تعریف من از گفتمان این است:

     سامانه معانیِ حاملِ قدرت در زبان که در اجتماعی فراگیر است.

    روشن است که این زبان تنها به ارتباط های کلامی بسنده نمی کند و انواع ارتباط اعم از کلامی و غیرکلامی را در بر می گیرد. بشر در مناسبات و روابط خود با دیگری سه گفتمان اصلی را تجربه کرده است:

- گفتمان کیفر
- گفتمان پاداش
- گفتمانِ گفتگو

دو گفتمان نخست، آمر و نابرابر بوده اند ولی گفتمان سوم برابر، تعاملی و مبتنی بر همگرایی است.

میشل فوکو 1984، اندیشمند فرانسوی بر آن بود که قواعد حاکم بر علوم انسانی را دریابد. پارادایمها یا قواعد و سرمشق هایی که در علم به کار می رفته و در زمینه و زمانه ای متفاوت از پیش شده و گسستی در اعتبار و روایی آن نسبت به پیش پدید آمده است. به مجموعه این قواعد یا پارادایمها در هر سامانه و گفتاری را گفتمان نام نهاده بود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی