یادداشت های دکتر محی الدین قنبری

درباره دین و فرهنگ: برای آگاهی، برای بهی

یادداشت های دکتر محی الدین قنبری

درباره دین و فرهنگ: برای آگاهی، برای بهی

سلام خوش آمدید

اشو و شیلا در آمریکا

چهارشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۴۴ ق.ظ

 اشو بنیانگذار دینی ترکیبی در قرن بیستم است که آموزه­ های او از جنبه­ های اجتماعی و باطنی برخوردار است. زادگاه و محل مرگ اشو هندوستان بود، اما تمام عمر او در هندوستان سپری نشد. او به بهانۀ درمان، هندوستان را ترک می­ کند اما می­توان عوامل دیگری را هم برای ترک وطن او در نظر داشت. اشو به خاطر مواضع سیاسی- اجتماعی و برخی از باورهای خلاف عرف و هنجارهای هندوستان در معرض مخالفت ­های گوناگونی قرار داشت. نخست وزیر وقت هند در مصاحبه ­ای با یکی از روزنامه­ ها سخنان او را در کتاب از «سکس تا فرا آگاهی»[2] وقیحانه خواند. یکی از فعالان هندو نیز به دلیل بی احترامی­ های اشو به مذهبش به او حملۀ فیزیکی کرد.[3] به طور کلی دگرسازی­ ها و ادبیات دشمن تراشانۀ او موقعیت خطرناکی را برای او پدید آورده بود که اگر چندی دیگر در همان موقعیت باقی می­ماند هزینه­ های گزافی پرداخت می­کرد. از سوی دیگر این احتمال هم هست که اشو آمریکا را بستری نو و مناسب با افکار و آیین نو ساختة خود می­دید و به این دلیل و موارد یاد شده بار بربست و از هندوستان رفت.

   اشو از سال 1981 تا 1985 در آمریکا بود و به ادعای طرفدارانش در نذر سکوت به سر می ­برد. همۀ کارهای او را دختری به نام شیلا برینستیل[4] که نام خود را به «ما آناند شیلا»[5] تغییر داده بود، انجام می­داد. در واقع او دست راست اشو و گردانندۀ اصلی جلسات او شده بود. دیری نپایید که اندیشه­ ها و رفتارهای توهین آمیز و خود شیفتگانۀ اشو در آمریکا نیز همچون هندوستان دشمنی ­ها و ناسازگاری­های فراوان آفرید. اردوگاه اشو در ایالت اریگان[6] توسعه پیداکرده بود و هزینه­ های فراوانی صرف آن می­شد، از سوی دیگر مخالفت مردم ایالت، مقامات کلیسا و پلیس نیز افزایش می­یافت. او به کمک دوستان و علاقمندانش سه میلیون دلار صرف ساختن پارک اشو کرده بود و یکی از کارهایی که در اینجا انجام می­شد فراهم کردن شرایط مهاجرت دوستان هندی به آمریکا بود.


   در سال 1985 بیش از 700 نفر که در مراسم پایکوبی­ های که در پارک اشو برگزار شده بود شرکت کرده بودند با باکتری سالمونلایی که در سالادشان بود مسموم شدند. پلیس بی­درنگ دستور دستگیری اشو و دستیارش را صادر کرد. اشو دستگیر شد و شیلا که با یکی از طرفداران سوئیسی اشو که ازدواج کرده بود[7] به آلمان غربی گریخت. با هماهنگی پلیس بین الملل او نیز دستگیر و برای محاکمه به آمریکا برگردانده شد.

    اتهامات سنگینی نظیر اقدام به قتل، استراق سمع غیر قانونی، نقض قوانین مهاجرت و نقض قوانین خانواده به آنها زده شد. اشو خود را از اتفاقات انجام شده بی­خبر دانست و مسئولیت همة آنها را متوجه شیلا بریستیل کرد. دادگاه شیلا را به سه سال و نیم زندان و اخراج از آمریکا پس از گذراندن زندان محکوم کرد. اشو نیز به اتهام نقض قوانین خانواده و مهاجرت مجرم شناخته شد و به پرداخت 400 هزار دلار و پنج سال تبعید از آمریکا محکوم شد. دادگاه اشو را مخیر کرده بود که اگر زودتر از این پنج سال به آمریکا بازگردد، ده سال حبس تعلیقی انتظار او را خواهد کشید و از فعالیت­های اجتماعی می­باید دور بماند.[8]

    به این ترتیب اشو در آمریکا هیچ کاری نمی­توانست بکند، و خود او می­دانست که کمتر از چند سال به پایان عمرش باقی نمانده است. از سوی دیگر اشو نمی ­خواست به هندوستان برگردد و تلاش بسیاری کرد تا به کشوری دیگر برود. 21 کشور او را نپذیرفتند[9]و بالاخره مجبور شد پس از یک سال و اندی آوارگی و تَنِش به وطنش برگردد.

    بیماری­ اش رو به وخامت گذاشته بود. یک سال مانده به مرگش بسیار لاغر شده بود و دندانهایش شروع به ریزش کردند. او به پایان خط رسیده بود. با این حال دست از ادعاهایش برنداشت و در یکی از آخرین سخنرانی ­هایش آمریکا را مسئول قتل خود دانست و در نهایت، در سال 1990 در هندوستان در گذشت.

 :پی نوشتها

1 . این نوشته پیشتر به قلم محی الدین قنبری در پایگاه معناسرا منتشر شده است.

[2] . From Sex to Super consciousness.

[3] . http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B4%D9%88.

[4] . Sheela Birnstiel؛ Sheela Silverman.

[5] .  Ma anand sheela.

[6] . Oregon.

7 .  از نظر اشو ازدواج و خانواده، امری ناشی از ترس و نادانی است؛ در واقع شیلا با این کار خود به آموزه های اشو پشت کرده بود.

[8] . http://en.wikipedia.org/wiki/Osho_(Bhagwan_Shree_Rajneesh)#Arrest:_1985.

9. خاطرات اشو: اینک برکه ای کهن، ترجمه سیروس سعدوندیان، مقدمه (درباره اشو).

نظرات (۷)

اوشو =ضربان قلب حقیقت مطلق...
پاسخ:
عاشق دچار خطای شناختی است و معشوق را مطلق و بی نقص می بیند اما واقعیت چیزی دیگر است.
خوب تا تونستی اشو رو درهم کوبیدی حاظرم قسم بخورم ۳ تا کتاب ازش نخوندی دروغگو
پاسخ:
قصد ما بیان واقعیت بود.

بیش از آنچه فکر کنید خوانده شده است.

نیازی به قسم خوردن شما نیست کافی است که نقدی اگر به این مطلب دارید بنویسید همین جا منتشر می کنیم.

در پایان اینکه حاضرم را با ظ نمی نویسند!

آرزوی بهروزی دارم.
غلام همت آنم که زیر چرخ کبود
ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است.
جالب اینجاست که اوشو مثل همه مکاتب و مذاهب رنگانگ گفتار همان واقعیتی شد که «هر تزی در درون خودش آنتی تزی داره»

مسموم کردن ۷۰۰ نفر توسط اوشو ؟عجب! این کار مسیحی های رادیکال بود که اشرام اوشو تعطیل بشه. یه جای دیگه نوشته بودند که شیلا گفته اوشو معتاد شده !!! اون کسی که مراقبه کرده میدونه که یه سیگار هم بکشه بدنش پسش میزنه چه رسد به مواد. چشم ها دریچه وجود انسان هستن فقط به چشم های اوشو نگاه کنید تا متوجه بشید بازیگوشی. اصالت. هماهنگی وعشق یعنی چی

پاسخ:
بله کارهای ایشان مورد رضایت مردمانی از منطقه نبود و مخالفانی داشت. خودش هم عمدی این کار را نکرده و ممکن است نبود مراقبتهای بهداشتی عامل این بوده باشد. آنچه اشو را در دادگاه محکوم کرد نقض قوانین خانواده و مواردی دیگر بود. ممنون می شوم اگر منبع و سندی برای اینکه مسموم کردن چند صد نفر توسط مسیحیان تندرو داشتید لطف کنید.  نگاه به ظاهر افراد هم برای داوری کافی نیست.

سلام نقد من این است که با نیش و کنایه حرفاتو زدی اینکه میگی باز دست از ادعا هایش بر نداشت! من وکیل اشو نیستم و متعصب اشو هم نیستم شخصی هستم که بعد از سالها مراقبه به معنای حقیقی کلمه به گوهر ناب وجود اشو پی بردم در تمام فراز و نشیب های زندگیم که در بوته آزمایش بود تجربه کردم حقیقت حرفای اشو را در جواب ان دوستی که گفتن بدن شخصی که مراقبه میکنه سیگار رو پس میزنه اینو میخوام بگم من اعتیاد شدید داشتم و مراقبه تحولی درونم ایجاد کرد که سالهاست نمیتونم حتی کنار یک فرد سیگاری بشینم حرف برا گفتن زیاده .... 

چرا فکر میکنید با این چینش و این رنگی که به صفحه تون گذاشتیدمردم مشتاق میشن بخونند مطلب رو 

پاسخ:
من نمی دونم مردم چه سلیقه ای دارند امروز مانند دیروز همه جای مردم حرف می زنند در حالی که تنها از فکر و سلیقه یا آرزوی خودشان نظر می دهند ولی اگر مردم به شما گفتند چه سلیقه ای دارند به ما هم خبر دهید.

سلام.

اتفاقا اینکه شما ذکر میکنین از طرف شیلا که اوشو اعتیاد داشت، این شمایید که باید سند و مدرک بیارین.

اگر منظور همون قرص والیوم (قرص خواب) یا گاز خنده است که ظاهراً باید از طرف دندانپزشکش بوده باشه، اینها اعتیاد نیست. و از قضا برای کسی که هم تجربه خروج از بدن داره و هم سطح هشیاری بالاتری داره، می‌تونه خوابیدن یک مسیله باشه

پاسخ:
سلام

اعتیاد یا اعتماد؟!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی